Betekenis van conversie optimalisatie?

In het kort is conversie optimalisatie, het verbeteren van je website. Met als doel om zoveel mogelijk bezoekers van je website, om te zetten in klanten. Om het beter te begrijpen, zal ik een voorbeeld geven. Als je een webshop hebt, met 1000 bezoekers per maand. Van die 1000 bezoekers kopen 30 bezoekers een product Dan is je conversie ratio 3%. Als je bezig bent, met conversie optimalisatie, probeer je die 3% te verhogen. In dit artikel, ga ik verschillende tips geven hoe je dat kan doen.

Afbeeldingsresultaat voor conversie

Wat is een conversie?

Letterlijk betekend conversie, omzetting. Conversie is een website bezoeker omzetten naar een conversiedoel, zoals een aankoop, een aanmelding op een nieuwsbrief of een offerte aanvraag. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Dat percentage wordt ook wel conversie ratio genoemd.

Waarom conversie optimalisatie

Maar waarom, is conversie optimalisatie belangrijk? Het is belangrijk, omdat het je veel geld kan opleveren. Vaak gaat het alleen maar om website bezoekers. Maar conversie is nog veel belangrijker. Je kunt 10.000 bezoekers op je website hebben. Maar als daarvan maar 10 bezoekers een offerte aanvragen. Dan is het nog niet veel in vergelijking. Met conversie optimalisatie, kun je het aantal offerte aanvragen dan verhogen, met de tips die ik je in dit artikel ga leren.

1: Verwijder afleiding

Als het goed is, heeft elke pagina op je website één doel. Alles daarom heen is alleen maar afleiding, zoals een sidebar met socialmediaicoontjes. Bedrijven zoals Coolblue doen dit goed. De groene knop springt er overduidelijk uit. Je ziet ook geen deel knoppen, alles is erop gericht om een aankoop te doen.

Conversie optimalisatie van coolblue.nl

Bij het voorbeeld hieronder zie je duidelijk dat het minder goed is. Dat komt al door bijvoorbeeld de ‘In winkelwagen’ knop die minder opvalt, dan bij Coolblue. Ook staan er onnodige dingen bij zoals de deel knoppen en de reserveerknop. Al zou die reserveerknop er echt bij moeten, dan zou dat op dezelfde manier moeten worden gedaan zoals bij Coolbue met ‘Op verlanglijstje’. Het is dus belangrijk dat je per pagina gaat kijken wat het doel is en de overige dingen die afleiden weghalen.

Een voorbeeld van een niet geoptimaliseerde webshop

2: Structuur en opmaak verbeteren

Maar wat betekent dat nou precies. Het komt erop neer dat je website, een rustige uitstraling moet hebben. Dus niet te veel afbeeldingen, te veel tekst en te weinig witruimtes. Maar dus ook vooral geen sliders of ander bewegende elementen. Daarover meer bij punt 6. Door je website rustig te houden. Bestaat er meer kans dat je bezoekers, beter je website bekijkt en uiteindelijk door klikt. Dat komt, omdat bij te veel afleiding de bezoeker niet precies weet wat de vervolg stap is. Door een duidelijk doel te hebben per pagina, snapt de bezoeker van je website beter wat die moet doen.

Vind je hetzelf lastig om dit allemaal te doen? Besteed het maken van je website dan uit aan een webdesigner die er dagelijks mee bezig is. Natuurlijk betaal je dan meer. Maar dat verdien je uiteindelijk terug, omdat je website dan een goede conversie heeft. Moet ik je helpen hiermee? Neem dan contact op.

3: Opvallende ‘Call to Action’ knoppen gebruiken

Een call to action is een van de belangrijkste dingen van je website. Een call to action is een knop met een actie waarvan je wil dat je bezoeker dat doet. Zoals Aanmelden, kopen of contact opnemen. Een call to action moet er altijd uitspringen in het design van je website. Dat doe je door een opvallende kleur te gebruiken die echt anders is als de rest van de kleuren in je website. Dus niet de gebruikelijke huisstijl kleuren maar een kleur die echt opvalt.

call to action buttons voor een betere conversie optimalisatie

4: Formulier op je website zo kort mogelijk

Soms zijn formulieren op websites veel te lang. Vaak komt het ook voor dat er informatie wordt gevraagt die onnodig is. Hoe meer onnodige informatie je vraagt, hoe groter de kans dat je bezoeker afhaakt. Dat komt dan, omdat het te veel werkt, lijkt om in te vullen. Probeer daarom je formulieren zo kort mogelijk te houden en alleen de dingen te vragen die echt van belang zijn.

Als er vragen zijn die bezoekers misschien lastig vinden om in te vullen. Probeer dan een duidelijke uitleg erbij te geven. Zodat je uiteindelijk de goede informatie binnen krijgt. Als er veel gegevens ingevuld moeten worden, kan het handig zijn om informatie in te delen, in verschillende stappen. Dat heeft bijvoorbeeld Bol.com heel goed toegepast.

Conversie optimalisatie van bol.com

5: Reviews plaatsen op je website

Reviews op je website zetten, helpt om vertrouwen te wekken bij potentiële klanten. Er wordt veel waarde gehecht aan reviews van andere mensen. Tuurlijk kun je zelf vertellen, waarom ze voor jou moeten kiezen. Maar er blijkt uit onderzoek dat mensen een review veel serieuzer vindt.

Lokale resultaten

Maar goede revieuws heeft nog meer voordelen. Als je reviews krijgt via Google. Dan laat, Google dat ook zien bij de zoekresulaten. Hierdoor is de kans groot dat je beter lokaal gevonden wordt. Wil je meer tips om lokaal beter gevonden te worden, lees dan dit artikel


97% van de klanten lezen online reviews van lokale bedrijven, waarvan 12% dat zelfs dagelijks doet.
85% van de klanten vertrouwen reviews in dezelfde mate als persoonlijke aanbevelingen.
73% van de klanten geven aan dat positieve reviews zorgen voor meer vertrouwen.
49% van de klanten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor het bedrijf te kiezen.

6: Verwijder sliders en foto carousels uit de header

Sliders worden nog steeds veel gebruikt in website. Aan de ene kant is het logisch, omdat er veel informatie in die verschillende dia’s kwijt kan. Zoals verschillende aanbiedingen of diensten. Maar veel wetenschappelijke studies tonen aan dat het gebruiken van een slider, geen enkel voordeel heeft. Door de jaren heen zijn mensen steeds meer blind geworden voor banner en sliders. Dat komt, omdat veel advertenties in de vorm van een banner voorbij komen.

Banner of slider vallen niet meer op en leiden juist veel af. Door toch gebruik te maken van een slider, haalt het je conversie echt onderuit. Steeds meer bezoekers van je website komen via hun mobiel. Vaak draagt een slider niet echt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dat komt, doordat een slider vaak grotere plugins zijn, die de website traag maken. Ook komt het veel voor dat de afbeelding niet geoptimaliseerd is. Dat maakt de laadtijd van de website weer een stuk langer. Als je meer hierover wilt weten, kun je altijd nog het artikel van Yoast lezen (Engelstalig).

7: Optimaliseer de laadsnelheid van je website

De snelheid van een website draagt ook bij aan de conversie van je website. Als bezoekers van je website te lang moeten wachten voordat de website eindelijk geladen is, daalt de conversie aanzienlijk. Google neemt de snelheid van je website ook mee in de ranking. Met een snelle website zul je dat, dus ook direct merken in je bezoeker aantallen. Zelf de snelheid van je website verbeteren. Lees dan het artikel wat ik laatst geschreven heb. Als het je zelf niet lukt of er geen tijd voor hebt, zou ik je altijd nog kunnen helpen. Neem daarvoor contact op.

8: Laat je bezoeker niet zoeken

Vaak willen ondernemers origineel zijn met hun website. Dat kan een leuk plan zijn, alleen zit daar een groot nadeel aan. De bezoeker moet je website nog wel kunnen begrijpen. Als je het menu van je website op een volledig andere plek zet, is dat voor je bezoeker moeilijker om te vinden. Kies daarom altijd voor een herkenbare indeling van je website.

Search Looking GIF by Rick and Morty

9: Herhaal de call-to-action onderaan pagina

Als er een call to action bovenaan de pagina staat. Is de kans natuurlijk groot dat een bezoeker van je website, eerst naar de rest van de pagina bekijkt voordat ze overtuigt genoeg zijn om op de call to action te klikken. Daarom is het handig om je call to action te herhalen aan het einde van je pagina.

Hiermee vergroot je de kans dat een bezoeker erop klikt. Want het is natuurlijk logisch dat een bezoeker niet weer helemaal naar boven gaat scrollen om die knop te zoeken. Door de call to action onderaan je pagina te zetten, maak je het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker.

10: Denk als je potentiële klant

Vaak gaat het op dit punt fout. Er wordt niet gedacht vanuit de potentiële klant. Het gaat dan fout, omdat het dan alleen maar gaat over onnodige dingen. Denk vanuit je klant.

  • – Waar is mijn klant naar op zoek als die op de website komt?
  • – Hoe kan ik dat zo eenvoudig mogelijk laten zien?
  • – Welk doel heeft deze pagina van de website?
  • – Waar moet een bezoeker op de website eindigen voordat ik tevreden ben?

Dat zijn enkele vragen, die je moet stellen om vanuit je klant te kunnen denken. Als je dit uiteindelijk goed toepast in je website, ga je zichtbaar meer resultaat behalen.

Vond je dit artikel interessant om te lezen, laat het me weten door een reactie achter te laten.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *